پس از سال ها دوری پدر سبک ترسناک ، شینجی میکامی با عنوان شیطان درون به سبک ترسناک بقا بازگشت. شینجی میکامی عنوانی دیگر در سبک ترس و بقا ارائه داد که شاید نتوانست نظر اکثر منتقدان رو جلب کند اما تقریبا بیشتر افرادی که این عنوان رو تجربه کردند، شیطان درون را جزو یکی از برترین ساخته های میکامی و سبک ترس می دانند.

همانطور که در روند بازی شاهد بودیم، شیطان درون از خیلی از جهات به یکی از برترین ساخته های قبلی میکامی یعنی رزیدنت اویل 4 شباهت هایی داشت که سعی کردیم در این مقاله 5 مورد از رد پاهای شیطان مقیم که بر روی شیطان درون باقی مانده را به شما معرفی کنیم.




1- محیط های رعب انگیز و پرمز و راز

افرادی که رزیدنت اویل 4 و اویل ویتین را تجربه کرده باشند میدانند که هر دو اثر از محیط های منحصر به فرد و رعب انگیز بهره میبرند. یکی از این محیط ها که شباهت بسیاری به یکدیگر دارند قصر سالازار در رزیدنت اویل 4 و قصر چپتر 9 بازی شیطان درون است.

سالازار که در ان عنوان همراه با یک قصر زیبا، چشم نواز و پر زرق و برق به استقبال ما می امد، در کنار طراحی فوق العاده، این قصر راز ها و کان های مخفی زیادی داشت، حال از سوی دیگر میکامی با سوپرایزی جالب قصر سالازار را برای مخاطبان در شیطان درون آورده استدر چپتر 9 عنوان شیطان درون سباستین وارد قصری بزرگ میشود که گویا این قصر همان قصر سالازار در رزیدنت اویل 4 هست.

درست هست، در این لحظه تمامی خاطرات خوب یا بد بازیکنان باری دیگر به چشمشان می آید.در همین حین سباستین با خود میگوید " من اینجا را میشناسم " سوپرایز فوق العاده ایی بود ؟ نه ؟ این تازه اول کار است، زمانی که وارد قصر شوید کاملا مطمئن میشوید که این همان قصر سالازار در رزیدنت اویل 4 بوده است. نوع طراحی محیط های داخلی، دیوار ها و.. همه و همه درست همان چیزی بود که میکامی از آن در رزیدنت اویل 4 استفاده کرده بود، راستی زمانی که وارد قصر میشوید یاد پرتاب چاقوی جذاب لیون به سمت سالازار نمی افتید ؟ ما که افتادیم!




2- باس فایت ها ی جذاب

باس فایت های به یاد ماندنی مانند : سالازار، کراوزر، سدلر و..که به یاد دارید ؟با دیدن اسم کراوزر به یاد چاقو بازی تاریخی لیون و وی نیفتادید،بی شک که این مبارزه ی این دو کرکتر دوست داشتنی بیش از حد جذاب بود.

یکی از امضا های میکامی در شیطان درون باز هم خلق و ارائه ی باس فایت های جذاب و دوست داشتنی و خشن بود، یکی از باس های فوق العاده و ترسناک زنی غرق در خون به اسم لارا بود، به حق که وقتی با این باس برای اولین بار رو به رو میشویم چشم هایمان از کاسه بیرون میزند و یا مو بر تنمان سیخ میشد، صدا و جیغ های این باس رو به یاد دارید ؟ در آخر هم به سختی از خجالت این باس دوست داشتنی بر میاییم.

دیگر تمام افرادی که شیطان درون را تجربه کرده باشند با کیپر ( یکی از سر سخت و خوش ساخت ترین باس های بازی ) که بسیاری از بازیکنان این عنوان وی را با نام کله گاو صندوقی میشناسند، خاطرات زیادی دارند، در طی 15 چپتر بازی چندین و چند بار با کیپر رو به رو خواهید شد و به اجبار باید از وی پذیرایی کنید، بدون تعارف مبارزه با این باس یکی از جذاب و نفس گیر ترین مبارزات در تمام طول بازی بود. با دیدن کیپر یاد کدام یک از باس فایت های عناوین ترسناک می افتید ؟!

باس فایت مرموز و جذاب بازی که از شروع داسنان بازی بازیباز را میخکوب میکند روایک است. باس فایت اصلی بازی که میشه گفت تمامی ماجراها و اتفاقت دنیای بازی به نوعی به او ارتباط دارد. در طی بازی چندین و چند بار با روویک رو به رو خواهید شد و در این بین چاره ایی به جز فرارندارید. شخصیت پردازی فوق العاده ی راویک باعث شد تا او به یکی از برترین، دوست داشتنی ترین و به یاد ماندنی ترین باس فایتهای عنوان شیطان درون تبدیل شود.





3- نحوه ی کشتن باس فایت نهایی و پایان بازی

دقیقا یکی از اهداف بازیکنان تا پایان رزیدنت اویل 4 ی مبارزه ی جذاب و سر سخت با باس فایت نهایی یعنی سدلر بود، اما همانطور که در پایان بازی شاهد بودیم لیون به کمک یک آر پی جی از سدلر به راحتی بر آمد، در این لحظه با خود میگوییم این بود تمامی مانور سازندگان روی مبارزه با سدلر ؟ فقط یک آر پی جی ؟ تمام شد ؟

این موضوع در مورد شیطان درون نیز صدق میکند، درست زمانی که بازیکنان منتظر یک مبارزه ی نفس گیر و جذاب با باس فایت نهایی یعنی روویک هستند باز هم مثل عنوان فوق به کمک یک آر پی جی از پس وی بر می آییم و باز هم مثل قبل حسرت یک مبارزه ی نفس گیر با باس فایت نهایی به دل بازیکن باقی میماند.جدا از مکانیزم مبارزه ، هم سدلر و هم راویک طراحی جذابی دارند و تمامی فاکتورهای یک شخصیت مرموز و منفی را دارا هستند.

علاوه بر این هر دو از پایان باز یا به اصطلاح cliif hanger برخوردار هستند و بعضی از نکات و بخش های مبهم داستان را به قسمت بعد موکول کردند.




4- تم داستان

در بین نسخه های سری بازی رزیدنت اویل، نسخه ی چهارم یک تم جدید را ارائه میداد، داستان رزیدنت اویل 4 یک تم جدید داشت. رزیدنت اویل 4 بحث سوء استفاده از تکنولوژی و علم را به تصویر میکشد و از این نظر شباهت به سه گانه داشت اما اینجا خبری از ویروس و بیمار شدن افراد به سبک سه گانه و در واقع زامبی نبود. افراد بیمار بودند اما قدرت انجام حرف زدن ، کار کردن و به طور کلی کارهای روزمره بودند. در واقع تفاوت گانادوس ها ، (دشمنان رزیدنت اویل 4) با زامبی ها ( دشمان سری کلاسیک) در داشتن و نداشتن عقل بود.

در رزیدنت اویل 4 با یک فرقه مذهبی سرکار داشتیم که ذهن افراد را کنترل و ان ها را در جهت خواسته های خودشون هدایت میکردند.

داستان اویل ویتین هم به همین سبک بود. سوء استفاده از علم در جهت کسب قدرت. وصل کردن افراد به استیم و کار کردن بر روی مغز ان ها در جهت نهادینه کردن خواسته های مورد نظر. منتهی تفاوت بزرگ این دو در این است که داستان رزیدنت اویل 4 در یک دنیا واقعی اتفاق می افتد اما داستان اویل ویتین در یک دستگاه به نام استیم.






5- سازمان

در پشت داستان غنی رزیدنت 4 و اویل ویتین ، یک سازمان بود. به ترتیب ایدا ونگ برای یک سازمان و جولی کیدمن هم برای یک سازمان کار میکند.

در نهایت ایدا انگل را برای سازمان در پایان بازی میبرد. جولی کیدمن هم با کمک ان سازمان دستگاه استیم را تحت کنترل دارند و سعی میکنند افراد را به چنگ خودشان دربیارند و شاید از این طریق میخواهد انسان ها و دنیا را تصرف کنند.

با توجه به اینکه اویل ویتین دنباله ای نداشته باید صبر کرد و دید.

*در نهایت رزیدنت اویل 4 و اویل ویتین با داشتن داستان غنی و محکم ، گیم پلی بی نظیر، اتمسفر و طراحی مراحل جذاب از بهترین های سبک ترسناک بقا هستند.*


نویسندگان :بهزاد کریمی ، علی محمد یاری